Bilindiği
üzere, yıllık gelir vergisi beyannamelerinin 1-25 Mart tarihleri
arasında verilmesi gerekmektedir. 2014 yılında elde edilen gelirlerin beyan
durumu Gelir Vergisi Kanunu’nun 85. ve 86. Maddelerine göre belirlenmektedir.
Öte yandan, bazı yatırım araçlarından sağlanan gelirler ise aynı Kanunun
Geçici 67. Maddesine göre vergilenmekte olup, bu gelirler (Maddenin 11.
fıkrasındaki isteğe bağlı beyan durumu bir tarafa bırakılırsa) yıllık
beyanname ile beyan edilmemektedir. |
2014
yılı gelirlerinin yıllık beyanname ile beyanında özellik arz eden bu yeni
düzenlemelerden bazılarını kısaca şu şekilde hatırlatabiliriz: |
- Bireysel Emeklilik Sistemi’ne ödenen katkı paylarının vergi
matrahının hesabında ücretten ve yıllık beyanname ile beyan edilen gelirden
indirimine son verilmiştir. |
- Şahıs sigorta primlerinin ücretten ve yıllık beyanname ile
beyan edilen gelirden indirimi ile ilgili hükümler de değiştirilmiştir.
Eskisinden farklı olarak; hayat sigorta primlerinin tamamı değil yüzde 50’si
indirime esas alınacaktır. Buna karşılık diğer şahıs sigorta primlerinde
böyle bir kısıtlama olmayıp tamamı indirim hesabına dahil edilecektir. Ücret
ve beyan edilen gelirin yüzde 5’i olarak belirlenmiş sınırlama yüzde 15’e
çekilmiş, asgari ücretin yıllık tutarını aşamama sınırı ise aynen korunmuştur.
Yıllık beyannamede beyan edilen gelirin yüzde 15’i ve yıllık asgari ücret
tutarını aşamama sınırının tespitinde; işverenler tarafından ücretliler adına
Bireysel Emeklilik Sistemi’ne ödenen katkı payları ile gerek ücret ve gerekse
yıllık beyannamede indirim konusu yapılacak prim ödemelerinin toplam tutarı
birlikte dikkate alınacaktır. |
- Konut kira gelirleri için geçerli olan istisnadan (2014 için 3
bin 300 liradır) yararlanma hususunda yeni bir şart getirilmiştir. Halen
mevcut hükümlerde; ticari, zirai ve mesleki kazancını yıllık beyanname ile
beyan edenler bu istisnadan yararlanamamaktadır. İstisna haddi
üzerinde hasılat elde edilip beyan edilmemesi veya eksik beyan edilmesi
halinde de, bu istisnadan yararlanılamaz. Yapılan değişiklikle bunlara ilave
olarak; istisna haddi üzerinde hasılat elde edenlerden, beyanı gerekip gerekmediğine
bakılmaksızın ayrı ayrı veya birlikte elde ettiği ücret, menkul sermaye
iradı, gayrimenkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlarının gayri safi
tutarları toplamı ücret gelirleri için uygulanan vergi tarifesinin 3. dilim
sınırını (2014 için 27 bin lira) aşanlar da bu istisnadan
faydalanamayacaktır. Buna göre, örneğin ücret geliri ile konut kira geliri
elde eden bir kişi, ücret geliri yıllık beyana tabi olmasa bile bu iki gelir
unsuru toplandığında yukarıdaki sınırı aşıyorsa, konut kira geliri için
istisnadan faydalanamayacaktır. Konut kira geliri olan kişilerin; maddede
sayılan gelir unsurlarının gayrisafi tutarlarının beyana tabi olup olmadığına
bakmaksızın konut kira hasılatı ile toplayarak istisnadan yararlanma imkanına
sahip olup olmadıklarını hesaplamaları gerekmektedir. Eğer, elde edilen konut
kira geliri 3 bin 300 liranın altında ise yukarıdaki hesaplamalara gerek
olmaksızın istisnadan yararlanılabilecektir. Ayrıca işyeri kira gelirleri
için ise beyan sınırı 27.000 TL olarak belirlenmiştir. |
- Daha önce de belirttiğimiz üzere, ticari, zira veya mesleki
kazançlarını yıllık beyanname ile beyan etmek zorunda olanların istisnadan
hiçbir şekilde yararlanmaları mümkün bulunmamaktadır. |
|
Yukarıdaki
açıklamalar doğrultusunda aşağıda yer alan evrakların tarafımıza ivedilikle
ulaştırılması ve gerekli bilgilendirmelerin tarafımıza bilgi verilmesi
gerekmektedir. |
|
Serbest
Meslek Kazancı dışında başkaca bir gelirinin olup olmadığına bakılarak |
a- Birden
Fazla İşverenden Elde Edilen Ücret Geliri |
b- Menkul
Sermaye İratları Ve Gayri Menkul Sermaye İratları |
c- Türkiye
dışında elde edilen gelirler |
d- Tam mükellef
kurumlardan elde edilen ve Gelir Vergisi Kanunu uygulaması bakımından kar
payı sayılan gelirler |
e- Değer
artış kazançları |
f- Diğer
kazançlar |
|
Yukarıda
sayılan kazançların ayrıca elde edilmesi durumunda kazanca ilişkin belgelerin
asılları ile birlikte müşavirliğimize sunulması gerekmektedir. |
|
Yukarıda
elde edilen gelirlerden aşağıda yer alan giderler ise indirim konusu
yapılabilmektedir. |
|
Ticari
kazançtan indirim konusu yapılabilecek hususlar şunlardır; |
1- Hayat/Şahıs
sigorta primleri, |
2- Eğitim
ve sağlık harcamaları, |
3- Bağış
ve yardımlar, |
4- Sponsorluk
harcamaları, |
5- Ar-Ge
harcamaları, |
6- Doğal
afetler ile ilgili ayni ve nakdi bağışlar, |
7- Türkiye
Kızılay Derneğine ve Türkiye Yeşilay Cemiyetine makbuz karşılığı yapılan
nakdi bağış ve yardımlar, |
8- Girişim
Sermayesi Fonu olarak ayrılan tutarların indirimi, |
9- Türkiye’de
yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında
bulunanlara hizmet veren bazı sektör işletmelerinin münhasıran bu
faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlara ilişkin indirim, |
10-Bireysel
Katılım Yatırımcısı indirimi, |
11-Diğer
kanunlara göre tamamı indirilecek bağış ve yardımlar. |
2014
yılında yukarıda yer alan harcamalara ait varsa evrakların gelirlerden
indirim konusu yapılabilmesi için müşavirliğimize belge asılları ile birlikte
ivedilikle ulaştırılması gerekmektedir. |
|
Bu
indirimlere ait işlem, sınır ve açıklamalara yazımızın aşağısında yer
verilmiştir. |
a)
Hayat/Şahıs Sigorta Primleri |
1/1/2013
tarihinden itibaren, yıllık beyanname veren mükellefler için vergi
matrahlarının tespitinde bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı
payları indirim konusu yapılamayacaktır. |
1/1/2013
tarihinden itibaren elde edilen gelirler için verilecek yıllık gelir vergisi
beyannamelerinde, bireysel emeklilik dışında kalan şahıs sigortaları için
ödenen primlerin beyan edilen gelirin % 15’ine kadar olan kısmı matrahın
tespitinde indirim konusu yapılabilecektir. |
İndirim
konusu yapılacak tutarın hesaplamasında beyan edilen gelir olarak, yıllık
gelir vergisi beyannamesinde yer alan indirimler ve geçmiş yıl zararları
düşülmeden önceki tutar esas alınacaktır. Bireysel
emeklilik sistemine ödenen katkı payları hiçbir şekilde indirim konusu
yapılmayacaktır. |
Yıllık
beyannamede matrahın tespitinde dikkate alınacak sigorta primleri; |
●● Mükellefin şahsına, eşine ve küçük çocuklarına ait birikim
priminin alındığı hayat sigortalarına ödenen primlerin %50’si ile, |
●● Ölüm, kaza, hastalık, sağlık, engellilik, analık, doğum ve
tahsil gibi şahıs sigorta primlerinin %100’ünden oluşmaktadır. |
İndirim
konusu yapılacak primlerin toplamı, beyan edilen gelirin %15’ini ve yıllık
olarak asgari ücretin yıllık tutarını aşamayacaktır. (2013 yılı gelirlerine
ilişkin olarak kullanılacak olan asgari ücretin yıllık brüt tutarı 12.00,6 TL’dir). |
b)
Eğitim ve Sağlık Harcamaları |
Aşağıda
belirtilen şekilde yapılan eğitim ve sağlık harcamaları beyan edilen gelirin
% 10’unuaşmaması şartıyla yıllık beyanname ile bildirilecek gelirlerden
indirilir: |
- Eğitim
ve sağlık harcamaları Türkiye’de yapılmalıdır. |
- Gelir
veya kurumlar vergisi mükellefi olan gerçek veya tüzelkişilerden alınacak
belgelerle tevsik |
edilmelidir. |
- Söz
konusu harcamalar mükellefin kendisi, eşi ve küçük çocuklarına ilişkin
olmalıdır. |
“Küçük
çocuk” tabiri, mükellefle birlikte oturan veya mükellef tarafından bakılan
(nafaka verilenler, evlat edinilenler ile ana veya babasını kaybetmiş
torunlardan mükellefle birlikte oturanlar dâhil) 18 yaşını veya tahsilde olup
25yaşını doldurmamış çocukları ifade etmektedir.İndirim konusu yapılacak
tutarın hesaplamasında gayrisafi hasılattan giderler düşüldükten, geçmiş yıl
zararları ve indirimler düşülmeden önceki safi irat esas alınacaktır. |
c)
Bağış ve Yardımlar |
-
Sınırlı İndirilecekler |
Gelir
vergisi mükellefleri, genel ve özel bütçeli kamu idareleri, il özel
idareleri,belediyeler, köyler ile kamu yararına çalışan dernekler ve Bakanlar
Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflara yıllık toplamı beyan edilecek
gelirin % 5’ini (kalkınmada öncelikli yöreler kapsamındaki illerde zikredilen
kurum/kuruluş, dernek veya vakıflara yapılan bağış ve yardımların yıllık
toplamı beyan edilecek gelirin %10’unu) aşmamak üzere, makbuz karşılığında
yaptıkları bağış ve yardımları yıllık beyanname ile bildirilecek
gelirlerinden indirim konusu yapabilirler. |
Sınırsız
İndirilecekler |
a)
Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve
köylere bağışlanan okul, sağlık tesisi ve 100 yatak kapasitesinden az olmamak
üzere öğrenci yurdu (Kalkınmada Öncelikli Yörelerde 50 yatak kapasiteli) ile
çocuk yuvası, yetiştirme yurdu, huzurevi, bakım ve rehabilitasyon merkezi ile
mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi olarak yaptırılacak
ibadethaneler ve Diyanet İşleri Başkanlığı denetiminde yaygın din eğitimi
verilen tesislerin inşası dolayısıyla yapılan harcamalar veya bu tesislerin
inşası için bu kuruluşlara yapılan her türlü bağış ve yardımlar ile mevcut
tesislerin faaliyetlerini devam ettirebilmeleri için yapılan her türlü nakdi
ve ayni bağış ve yardımların tamamı beyan edilen gelirden indirilebilecektir. |
Okul,
sağlık tesisi, öğrenci yurdu ve diğer tesisler ile mülki idare amirlerinin
izni ve denetimine tabi olarak yaptırılan ibadethane ve Diyanet İşleri
Başkanlığı denetiminde yaygın din eğitimi verilen tesislerin yapımı veya bu
tesislerin faaliyetlerine devam edebilmeleri için yapılan bağış ve
yardımların (harcamaların)herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın vergi
matrahının tespitinde dikkate alınabilmesi için bu bağış ve yardımların genel
bütçeye dahil daireler, özel bütçeli kamu idareleri, il özel idareleri,
belediyeler, köylere yapılması gerekmektedir. |
Ayrıca,
mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi olarak yaptırılan
ibadethaneler ve/veya Diyanet İşleri Başkanlığı denetiminde yaygın din
eğitimi verilen tesislerin inşası veya faaliyetine devam etmesine yönelik
yapılan bağış ve yardımların; anılan amaçlarla kurulmuş bulunan vakıf veya
derneklere de yapılması mümkündür. |
Düzenlemede
yer alan “okul” ifadesinden, doğrudan eğitim – öğretim hizmetlerinin
verildiği temel birimlerin anlaşılması gerekmekte olup, rehberlik ve
araştırma merkezi, mesleki eğitim merkezi, iş eğitim merkezi, mesleki ve
teknik eğitim merkezi ve akşam sanat okulları da bu kapsamda
değerlendirilecektir. |
Düzenlemede
yer alan “sağlık tesisi” ifadesinden ise Sağlık Bakanlığınca sağlık tesisi
kapsamında değerlendirilen kurum ve kuruluşların anlaşılması gerekmektedir. |
b) Fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde
bulunan dernek ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde bağışlanan gıda, temizlik, giyecek ve yakacak maddelerinin
maliyet bedellerinin tamamı beyan edilecek gelirden indirilebilecektir. |
c) Genel ve özel bütçeli kamu idareleri, il özel idareleri,
belediyeler, köyler,kamu yararına çalışan dernekler, Bakanlar Kurulunca vergi
muafiyeti tanınan vakıflar ve bilimsel araştırma faaliyetinde bulunan kurum
ve kuruluşlar tarafından yapılan ya da Kültür ve Turizm Bakanlığınca
desteklenen veya desteklenmesi uygun görülen harcamalar (Gelir Vergisi
Kanununun 89 uncu maddesinin 7 nci fıkrasında sayılmaktadır) ile bu amaçla
yapılan her türlü bağış ve yardımların tamamı beyan edilen gelirden indirim konusu
yapılabilecektir. |
d)
Sponsorluk Harcamaları |
3289
sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun ile 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının; amatör spor
dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için %50’si yıllık beyanname
ile bildirilecek gelirlerden indirim konusu yapılabilecektir. |
e)
Araştırma ve Geliştirme Harcamaları |
Ar-Ge
indirimi hem Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesinde hem de 5746sayılı
Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunda
düzenlenmiş bulunmaktadır. |
Gelir
Vergisi Kanununa göre, mükelleflerin işletmeleri bünyesinde
gerçekleştirdikleri münhasıran yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik
araştırma ve geliştirme harcamaları tutarının %100’ü “Ar-Ge İndirimi“ olarak
yıllık beyanname ile bildirilecek gelirlerden indirilebilecek, Ar-Ge
faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan giderlerden ve tamamen araştırma
ve geliştirme faaliyetlerinde kullanılmayan amortismana tabi iktisadi
kıymetler için hesaplanan amortisman tutarlarından verilen paylar üzerinden Ar-Ge
indirimi hesaplanmayacaktır. |
Öte
yandan 5746 sayılı Kanunda belirtilen işletmelerce gerçekleştirilen Ar-Ge ve
yenilik harcamalarının tamamı 31.12.2023 tarihine kadar Gelir Vergisi
Kanununun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın tespitinde “Yıllık Gelir
Vergisi Beyannamesi”nin ilgili satırında gösterilmek suretiyle indirim konusu
yapılabilecektir. |
5746
sayılı Kanun kapsamındaki indirimden yararlananlar, Gelir Vergisi Kanunu ile
Kurumlar Vergisi Kanununda belirtilen “Ar-Ge indirimi” nden ayrıca
yararlanamazlar. |
5746
sayılı Kanun kapsamında hesaplanan Ar-Ge indirimi tutarının ilgili dönemde
kazancın yetersizliği nedeniyle indirim konusu yapılamaması halinde bu tutar
sonraki hesap dönemlerine devredilecek, devredilen tutarlardan Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten sonraki dönemlere ait olanlar, takip eden yıllarda
Vergi Usul Kanununa göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında
artırılarak |
dikkate
alınacaktır. |
e) Doğal
Afetler ile İlgili Ayni ve Nakdi Bağışlar |
Bakanlar
Kurulunca yardım kararı alınan doğal afetler dolayısıyla Başbakanlık
aracılığıyla makbuz karşılığı yapılan ayni veya nakdi bağışların tamamı
indirim konusu yapılabilecektir. |
f)
Türkiye Kızılay Derneğine ve Türkiye Yeşilay Cemiyetine Makbuz Karşılığı
Yapılan Nakdi Bağış ve Yardımlar |
Gelir
Vergisi Kanununun 89 uncu maddesinin 11 inci bendine 5904 sayılı Kanunun 3
üncü maddesiyle eklenen hüküm uyarınca iktisadi işletmeleri hariç,Türkiye
Kızılay Derneğine makbuz karşılığı yapılan nakdi bağış ve yardımların tamamı
ile 6322 sayılı Kanunun 9 uncu maddesiyle eklenen hüküm uyarınca Türkiye
Yeşilay Cemiyetine makbuz karşılığı yapılan nakdi bağış ve yardımların tamamı
indirim konusu yapılabilecektir. |
g)
Girişim Sermayesi Fonu Olarak Ayrılan Tutarların İndirimi Bilanço esasına
göre defter tutan gelir vergisi mükelleflerince Vergi Usul |
Kanununun
325/A maddesine göre girişim sermayesi fonu olarak ayrılan tutarların beyan
edilen gelirin %10’unu aşmayan kısmı indirim konusu yapılabilecektir. |
h)
Türkiye’de yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt
dışında bulunanlara hizmet veren bazı sektör işletmelerinin münhasıran
bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlara ilişkin indirim |
Türkiye’de
yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurtdışında
bulunanlara Türkiye’de verilen ve münhasıran yurt dışında yararlanılan
mimarlık, mühendislik, tasarım, yazılım, tıbbi raporlama, muhasebe kaydı
tutma,çağrı merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarında faaliyette bulunan
hizmet işletmeleri ile ilgili bakanlığın izni ve denetimine tabi olarak
eğitim ve sağlık alanında faaliyet gösteren ve Türkiye’de yerleşmiş olmayan
kişilere hizmet veren işletmelerin münhasıran bu faaliyetlerinden elde
ettikleri kazancın %50’si gelir vergisi matrahının tespitinde bildirilecek
gelirden indirim konusu yapılabilecektir. |
Bu
indirimden yararlanılabilmesi için fatura veya benzeri belgenin yurt
dışındaki müşteri adına düzenlenmesi şarttır. |
I)
Bireysel Katılım Yatırımcısı İndirimi |
31/12/2017
tarihine kadar, 9/12/1994 tarihli ve 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 5 inci maddesi kapsamına giren
bireysel katılım yatırımcısı tam mükellef gerçek kişiler, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten sonra iktisap ettikleri tam mükellef anonim
şirketlere ait iştirak hisselerini en az iki tam yıl elde tutmaları şartıyla,
213 sayılı Vergi Usul Kanununun değerlemeye ait hükümlerine göre
hesapladıkları hisselerin tutarlarının %75’iniyıllık beyannamelerine konu
kazanç ve iratlarından hisselerin iktisap edildiği dönemde indirebilirler. |
Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu ile Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi
Başkanlığı tarafından belirlenen araştırma, geliştirme ve yenilikçilik
programları kapsamında projesi son beş yıl içinde desteklenmiş kurumlara
iştirak sağlayan bireysel katılım yatırımcıları için bu oran %100 olarak
uygulanır. |
i)
Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Hakkında Kanuna göre kurulan
Ajans ile EXPO 2016 Antalya Ajansına yapılan her türlü nakdi ve ayni bağış ve
yardımlar ile sponsorluk harcamaları |
Eskişehir
2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Hakkında Kanuna göre kurulan Ajansa ve EXPO
2016 Antalya Ajansına yapılan her türlü nakdî ve aynî bağış ve yardımlar ile
sponsorluk harcamalarının tamamı indirim konusu yapılabilecektir. |
j) Diğer
Kanunlara Göre Tamamı İndirilecek Bağış ve Yardımlar |
a)
Umumi hayata müessir afetler dolayısıyla alınacak tedbirlerle yapılacak
yardımlara ilişkin 7269 sayılı Kanuna göre oluşturulan fona yapılan nakdi
bağışların tümü ile milli yardım komiteleri veya mahalli yardım komitelerine
makbuz karşılığı yapılan ayni/nakdi bağışlar, |
b) 2547
sayılı Yüksek Öğretim Kanununa göre üniversitelere, ileri teknoloji
enstitüleri ile gelirlerinin en az dörtte üçünü münhasıran devlet
üniversitelerinin faaliyetlerinin devam ettirilmesi ve desteklenmesini amaç
edinmek üzere kurulan ve fiilen bu çerçevede faaliyette bulunan vakıflardan
Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınanlara makbuz karşılığında yapılan
bağışlar, |
c) 3294
sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununa göre yapılan bağış
ve yardımlar, |
d) 278
sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumunun Kuruluşu Hakkındaki
Kanuna göre yapılan nakdi bağışlar, |
e) 2828
sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanununa göre yapılan ayni
ve nakdi bağışlar, |
f) 2876
sayılı Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanununa göre yapılan ayni
ve nakdi bağışlar, |
g) 3388
sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Güçlendirme Vakfı Kanununa göre yapılan
ayni/nakdi bağışlar, |
h) 4122
sayılı Milli Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanununa göre
yapılan ayni/nakdi bağışlar, |
i) 222
sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununun 76 ncı maddesine göre ilköğretim
kurumlarına yapılan nakdi bağışlar, |
Bağış
ve yardımın nakden yapılmaması halinde,bağışlanan veya yardımın konusunu
teşkil eden mal veya hakkın varsa mukayyet değeri, yoksa Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre Takdir Komisyonunca tespit edilecek değeri esas alınır. |
Yorumlar
Yorum Gönder